Lokaal, Sociaal en Ecologisch!

Openbaar vervoer, wat is de toekomst voor Brugge?

Dag beste lezer,

Voor de moedigen die naast alle andere info toch ook hier eens over willen nadenken. Zelf las ik een artikel in De Standaard van Roger Kesteloot, directeur -generaal van De Lijn van dit weekend. Ik maak er graag een korte bespreking van, met toepassing op eigen stad Brugge.

In Brugge kent u de bus van uw busrit, of zoals ik als fietser van de toch te vele keren dat u geluk had en de bus u in een draai op een haar na miste misschien. Vele bruggelingen hopen nog steeds dat er kleinere bussen zouden komen, veiliger en aangepast aan de smalle straatjes van de stad, zoals de burgemeester ook beloofd had. Misschien kan dit een opdracht worden van de fabriek BOMBARDIER, trein-bus-tram-maker, die nu in het nieuws komt met de werkonzekerheid voor vele arbeiders? Of is dit weer een te hoog gegrepen, te realistisch-optimistische gedachte en te complex voor de overheid om te realiseren?

De harde cijfers zijn dat De Lijn 21 miljoen moet besparen in drie jaar tijd. Toch is nog meer en beter openbaar vervoer voor de toekomst een echte uitdaging en broodnodig als veilig, sociaal(goedkoper dan auto) en milieuvriendelijk vervoermiddel. Toch is er ruim geld voor nieuwe bussen , want de oude vervuilende moeten toch plaats ruimen voor betere. Zeker in de lage-emissie-zones, in vele steden is dit een stimulans voor de Lijn voor modernisering. Tegen 2019 moeten alle bussen elektrisch aangedreven zijn of hybride. Hiervoor dient het klimaatfonds met de groene bussen.  De reiziger zal toch niet meer in propvolle sardientjes moeten zitten, als er meer bussen komen.

Als er dan toch bespaard moet worden, laten we dan ook besparen op alle KOSTEN DIE HET VERKEER GEEFT: files, luchtvervuiling, economisch en qua gezondheidskosten die lopen ook zeer hoog op! Een ecologisch verantwoord mobiliteitsbeleid is dan ook geen overbodige luxe!

Hier nog eens de negatieve gevolgen voor mens en alle leven van luchtvervuiling:

http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/5-gevolgen-van-luchtvervuiling-voor-de-gezondheid/article-normal-712019.html

en op een blaadje hier gepresenteerd  hoe het beter kan:

http://www.ademloos.be/gezonde-stad

http://archief.ademloos.be/nieuws/%E2%80%98we-gaan-veel-te-licht-om-met-luchtvervuiling%E2%80%99?page=363

Met dit stukje van vermaard Longspecialist Marc LAmbrechts:

We moeten dus meer beesten in de stad halen, en minder luchtvervuiling toelaten?
‘Absoluut. Net de combinatie van vervuiling en obsessieve hygiëne vormt een cocktail voor de ontwikkeling astma en allergie. We moeten verstedelijkte kinderen de kans geven om weer in bomen te klimmen of met dieren te spelen. Vandaag zijn zelfs de speelplaatsen gebetonneerd.’

Er is een overgang van algemene mobiliteit naar de functie bereikbaarheid. Ook de relatie wonen /werken  en openbaar vervoer is zeer belangrijk, dit moet zeker optimaal zijn, zodat er ook geen nood meer is aan meer Beton, meer huizen in ons al krappe open ruimte in Vlaanderen. Een beton-stop nu zou zeker geen overbodige luxe zijn en zeker moediger als standpunt als wat de Vlaamse regering nu doet, pas in 2040. De Vlaamse regering zou hier zeker meer voeling voor moeten hebben want zoals de kaarten nu liggen zal er nog steeds veel groen plaats moeten ruimen voor beton. In feite is er nergens in ons land een drastische maar goede keuze voor de groene kaart, zeker ook ons huidig stadsbestuur kiest er niet voor, integendeel, ze kiest met het nieuw parkeerbeleid voor nog meer parkings voor auto’s , nog steeds meer van hetzelfde doodlopende straatje , letterlijk en figuurlijk, want ook daar zal alles uiteindelijk verZanden in fileleed , onnodig tijdsverlies en nog meer luchtvervuiling, waar ook onze stad mee kampt.  En luchtvervuiling is een probleem van iedereen, en is één van de grootste oorzaken van opwarming van het klimaat waardoor het voor de hele planeet de slechte kant opgaat.

De directeur van De Lijn zegt ook dat de politici moediger moeten zijn, echte keuzes moeten maken zoals ook in het buitenland kan ,zie Kopenhagen , en niet zomaar wat van alles doen , met de gedachte dat iedereen dan een beetje tevreden zal zijn. Terwijl dit gewoon leidt naar het feit dat Niemand nog tevreden is..

Het informatiesysteem van de Lijn , website moet beter in Vlaanderen. Ook zullen bussen binnenkort aangeven welke de volgende halte is, is ook een hele verbetering , zeker als je als reiziger de weg niet kent.

Duurzaam openbaar vervoer , niet enkel eens in een jaar een autoloze zondag. Wat kan de overheid nog doen? Autoverbruik ontraden met een kilometerheffing, duurder parkeren voor auto’s overal in en ook buiten de stad,  stop met bouw van auto-parkings, openbaar vervoer efficiënter en goedkoper maken.

De keuze voor randparking aan het Sint- Rudoledeke, Katelijnepoort is dan ook zeer slecht , en voor de toekomst van iedereen zou men moeten kunnen besluiten dit stukje groen te bewaren, uit respect voor de vroegere functie als tuinbouwcentrum, rond 1900. Geen parking, maar meer park!

Ik weet wel zeker voor wat de vermaarde Longspecialist zou kiezen: een ECHT SPEELBOS voor de kinderen, met een speelweide voor de Brugse honden! (zie uitleg van Marc Lambrechts in de tekst) Of anders is de keuze voor VOLKSTUINTJES toch ook ideaal, dicht bij de stad en toch krijgen dan vele mensen de kans om hier te genieten van eigen groentetuintjes en actief bezig te zijn, en dan ook nog in relatie tot vroeger gebruik als laurierkwekerij.

groeten ,Tine Devroye,

 

 

 

 

 

1 thought on “Openbaar vervoer, wat is de toekomst voor Brugge?”

  1. Beste Tine

    Eerlijk gezegd geloof ik niet echt dat de overheid van plan is om beter en meer openbaar vervoer te geven, aangezien dit niet goed is voor de ”economie”,
    Zelfs als ze ecotaksen heffen en het gewone volk meer en meer laten betalen doen ze dit niet om het openbaar vervoer te versterken maar gewoon om nog wat meer geld uit het werkvolk te zuigen. Voornamelijk de economie van de autofabrikanten en de olie-industrie is erg belangrijk voor hun, en daarom moeten deze miljardairs dan ook geen of nauwelijks belasting betalen EN krijgen ze miljoene subsidies, van ons belastingsgeld, wat volgens mij ook veel beter gebruikt zou kunnen worden voor openbaar vervoer en dergelijke….De prijzen in Vlaams Belgie, 3 euro voor een rit, is nu niet echt een vooruitgang om de gewone mens met de bus te laten gaan…

    Misschien als de werkdruk en de werkafstand van de mensen omlaag ging, omdat er een ander soort economie was, waarin het menselijke belangrijk was en er geen door media en staat opgedrongen gelddwang en prestatiedwang was, dan zou er misschien plaats zijn voor een goed en veelgebruikt openbaar vervoer…maar zoals de vork nu in de steel zit, zonder miljonairstaks, voelt elke maatregel gewoon alsof we gaatjes van een zeef aan het vullen zijn…

    Mijanou

reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.