brugsalternatiefforum.be

Trop is nog niet teveel?

Trop is nog niet teveel?

bruggetourismVandaag in de kranten: We gaan met z’n allen op stadstour, city-trippen en dan zijn we hip: 6O procent gestegen.
Hoera voor de horeca en iedereen die hier kan aan winnen. Maar wat doet dit met de steden, de leefbaarheid voor de bewoners, de kostprijzen van woningen, huurprijzen, prijzen in de winkels , de bescherming van het leefmilieu, bescherming monumenten? Is daar een evenwicht in te vinden en hoe? Een bezorgde burgemeester trekt licenties in voor nieuwe toeristenverblijven en verklaart zelfs de oorlog aan goedkope verhuurkantoren. Lissabon, Barcelona, Venetië : bewoners zelf pikken de overlast niet meer en zeggen: ‘dit moet stoppen’. Venetianen hangen zelfs affiches uit met ‘ga weg, jullie maken dit gebied kapot’.

Al onze steden zijn slachtoffer van eigen succes en gaan er langzaam aan kapot. Iedereen wil op hetzelfde moment de ‘unieke ‘sfeer proeven van de stad, maar bestaat die echte plek nog wel? Kan men daar nog iets van ervaren, in die massale menigte? Er zijn de goedkope vliegprijzen, boekingskanalen, cruiseschepen.
Unesco wil zelfs Venetië op bedreigde lijst plaatsen als er geen maatregelen komen. Terwijl het door de Unesco-aanbeveling juist maakt dat er veel volk toestroomt…

P1000160Is het met Brugge al zo ver? Zijn er al teveel toeristen? Natuurlijk zijn er veel mensen die leven van de toeristen. En het maakt je wel wat fier misschien dat je in zulke drukbezochte stad mag wonen.
Maar dat alles toch veel duurder kost is wat minder toch. En de drukte in zulk klein stadje is er soms wel teveel aan. Zeker als je het vergelijkt met dorpjes op het platteland. Zeker qua verkeer kan volgens mij nog veel meer gedaan worden voor de algemene veiligheid en kwaliteit van zowel bezoeker als inwoners.
Want elke dag kan je wel situaties meemaken waarbij auto’s, bussen gevaarlijk dicht tegen voetgangers rijden. En waarom kunnen die bussen nu niet kleiner? Als er belbussen bestaan die toch een perfecte afmeting hebben, moet dit toch kunnen?
Nog minder of geen verkeer van auto’s op elke namiddag van elke dag zou ik zeker niet te streng vinden, zeker in de twee hoofdstraten van de stad.
En hopelijk krijgen we binnenkort een mooi nieuw stadsplein, het Zand, en nog enkele putjesvrije straten er bij 🙂

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.