Lokaal, Sociaal en Ecologisch!

Rapport Fietsstad Brugge: geslaagd, maar pas zesde en net boven het gemiddelde

Dat Brugge zich wil profileren als fietsstad is geen geheim. Maar dat er nog heel wat werk aan de winkel is om fietsers tevreden te krijgen blijkt uit de enquête die de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de Fietsersbond eind vorig jaar organiseerden. Brugge bevindt zich met een zesde plaats op 12 deelnemende steden met meer dan 50.000 inwoners in de buik van het peloton met een magere score van 62,9% en kan daarmee het tempo van de top 3 niet bijhouden:Kortrijk (73,8%),Genk (70,5%), Mechelen (69,8%). Een ontgoochelende zesde plaats voor Brugge, dus. Het gemiddelde eindcijfer op het rapport (alle categorieën) lag op 60,9%.

De Enquête werd online afgenomen in samenwerking met Het Laatste Nieuws. Er werd onder meer gepeild naar de manier waarop men het fietscomfort, de fietsveiligheid en de infrastructuur ervaart in de stad of gemeente waar men het vaakst fietst.
Van de drie categorieën (kleine, middelgrote en grote gemeenten/steden) wordt binnenkort het fietsbeleid en de infrastructuur doorgelicht door een gespecialiseerd studiebureau. Een vakjury bepaald aan de hand van het verslag van dit bureau wie dan de titel Fietsstad/Fietsgemeente 2020 mag dragen… Bekendmaking op 6 oktober.

Uit het rapport blijkt (…) dat het bestuur best een tandje bijsteekt om niet in een “Chasse patate” te eindigen als Brugge ooit écht de titel van “Fietsstad” wil krijgen.

De punten waar Brugge het slechtst gequoteerd werd waren de veiligheid voor fietsende kinderen (2,8/5) en ouderen (2,7/5) en het fietscomfort (2,5/5) al kan deze laatste natuurlijk sterk beïnvloed zijn door de aanwezigheid van kasseien in de binnenstad. Nog opvallend: de fietsende Bruggeling weet blijkbaar niet goed waar hij of zij terechtkan met klachten en vragen over de fietsinfrastructuur (2,5/5) en vindt dat de stad de gevaarlijke situaties voor fietsers niet ernstig genoeg neemt (2,9/5).
Brugge scoort dan weer wel goed op het vlak van het stallen van het stalen ros (3,8/5) en als er over het gebruik van de tweewieler in de stad moet worden gecommuniceerd: acties en campagnes worden gesmaakt (3,7/5) en ook over de lokale fietsroutes zijn de fietsers tevreden (3,6/5).
Op de vraag of Brugge de naam Fietsstad waardig is scoorde die scone 3,1 op 5.

De intenties van het stadsbestuur om een fietsvriendelijke stad te zijn zijn er als we naar het beleidsplan kijken: “Het STOP-principe is het uitgangspunt voor het hele mobiliteitsbeleid. Eerst voorrang aan de voetgangers, dan aan de fietsers, vervolgens aan het openbaar vervoer en tenslotte aan het autovervoer.” staat daar immers geschreven.
Uit het rapport blijkt echter dat het bestuur best een tandje bijsteekt om niet in een “Chasse patate” te eindigen als Brugge ooit écht de titel van “Fietsstad” wil krijgen.

Foto: Danielle Howard (cc)


reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.