Lokaal, Sociaal en Ecologisch!

Protest tegen nieuwe zeesluis in Zeebrugge

foto: zeebruggeopen.be

De toegang voor grote schepen naar de achterhaven van Zeebrugge verloopt stroef en de bouw van een nieuwe sluis is onontbeerlijk voor de verdere uitbouw van de Zeebrugse haven. Daarom startte de Vlaamse overheid in 2016 een onderzoek naar de beste manier om de achterhaven de ontsluiten. Er lagen verschillende scenario’s op tafel waarvan de Vlaamse overheid nu kiest voor de bouw van een nieuwe sluis op de locatie waar nu reeds de Visartsluis ligt. Opvallend, want de Visartsluis ligt letterlijk tussen twee Zeebrugse wijken: De stationswijk en Zeebrugge Dorp. 35 burgers en kmo’s dreigen onteigend te worden, het dient dan ook niet te verbazen dat de Zeebruggelingen morren. Ze verenigen zich in de actiegroep “Leefbaar Zeebrugge” en bezetten gisteren symbolisch de Visartsluis. Zij kregen de steun van oppositiepartij Groen. 

De Vlaamse regering kiest dus voor de site Visartsluis met een tunnel voor de nieuw aan te leggen verbindingsweg tussen de N31 (Expresweg) en de N350 (Alfred Ronsestraat), de Nx. Kostprijs: 1, 2 miljard euro. Naast de locatie waar nu de Visartsluis ligt zijn er nog 3 alternatieven voor de bouw van de nieuwe zeesluis: Er zou kunnen gebouwd worden ter hoogte van de Carcokesite, aan het verbindingsdok of parallel aan de P. Vandammesluis. Hierbij zijn ook telkens verschillende scenario’s waarbij de Nx telkens of in een tunnel, of bovengronds wordt aangelegd.

Wat denken de Brugse Partijen?

Schepen van Ruimtelijke ordening Franky Demon (CD&V) liet eerder optekenen dat het stadsbestuur eerder heil ziet in de optie Verbindingsdok: “Je raakt Zeebrugge in het hart als je voor de centrale Visartsluis kiest. Dan kunnen we de wijken, die we nu graag weer met elkaar verbinden, nooit meer herenigen. Het Verbindingsdok heeft als bijkomend voordeel dat er geen onteigeningen moeten gebeuren en dat er – wellicht – ook geen protest zal zijn.”
Ook Burgemeester Renaat Landuyt (S.PA) liet begin deze maand verstaan dat de keuze voor Visart niet de keuze van het stadsbestuur is. Brugge zal de locatie niet aanvechten maar aandringen op bijsturingen van het plant.   “We willen geen onteigeningen van woonhuizen. In plaats van de wegen te verbreden rond de sluis willen we ze net vernauwen en het zwaar vervoer daar weghalen”.

Ook CEO van de Zeebrugse Haven Joachim Coens liet eerder verstaan voorstander te zijn van Verbindingsdoksite of de Carcokesite, maar ziet ook de keuze voor de Visartsluis positief tegemoet. Hij wil vooral dat er snel keuzes gemaakt worden.

Bij Open VLD plus vreest men processen en bijgevolg vertragingen omdat er geen draagvlak blijkt te zijn voor de optie Visartsluis.  Ook Open VLD plus pleit bij monde van lijsttrekker Mercedes Van Volcem voor de optie Verbindingsdok:  “Op lange termijn is dit het beste alsook naar competitiviteit van de haven en de leefbaarheid van Zeebrugge”. 

Grote nadeel van de optie Verbindingsdok?  Het prijskaartje van 2,1 miljard euro dat Vlaanderen niet lijkt te willen ophoesten.

op zaterdag 17 maart bezetten een 30-tal activisten symbolisch de Visartsluis. Onder hen een delegatie van Groen.

Groen Brugge is niet akkoord met de keuze voor de Visartsluis en voerde samen met “Leefbaar brugge” actie: “Ten eerste moeten er veel onteigeningen gebeuren. 35 gezinnen verliezen hun woning. Dat dit de optie met het minst aantal onteigeningen is, is klinkklare onzin. De optie die wij steunen, Vandamme-Oost, bracht slechts twee onteigeningen met zich mee. Ten tweede scoort Visart op technisch vlak zeer slecht. Ook de doorvaartijd voor de schepen is langer dan bij de andere alternatieven. Ten derde houdt de keuze die nu gemaakt is, de revitalisering van Zeebrugge tegen. De vier woonkernen moeten met elkaar verbonden worden. De Visartsluis verhindert dat nu”, zeggen Johan Mistiaen en Johan Michels, beiden inwoners van Zeebrugge.

Het Vandamme-alternatief heeft als nadeel dat het auto-overslagbedrijf C.Ro (Cobelfret) een stuk van zijn autoterminal naast de sluis moet opgeven. Dit zou eventueel kunnen resulteren in het vertrek van de havengigant wat een verlies van 1200 banen zou betekenen.  

De beslissing van Minister Ben Weyts (N-VA) lijkt dus niet in goede Brugse aarde te vallen.  Wij zijn in ieder geval benieuwd hoe de lokale partij-afdelingen zich in dit dossier verder zullen opstellen met de verkiezingen van 14 maart in zicht…  Het ziet er ook naar uit dat de Zeebrugse burgers zich niet zomaar bij de beslissing zullen neerleggen.

 

 

 

 

reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.