Lokaal, Sociaal en Ecologisch!

Opinie: “waarom zal ik als fietser dan maar twee straten omrijden zodat het gemotoriseerd verkeer ongehinderd kan doorrijden?”

Terwijl in Gent het stadsbestuur onlangs aankondigde dat werkzaamheden voortaan getoetst worden aan fietsvriendelijkheid van de signalisering, fasering en uitvoering van de werken… stond ik deze morgen op in Brugge om te merken dat we nog veel werk voor de boeg hebben als we als stad de fietser het echt comfortabeler willen maken.
Boosdoener van dienst was de werken aan het kruispunt van de scheepsdaelelaan met de laan-die-de-naam-van-een-massamoordenaar-draagt.

Deze morgen reed ik nietsvermoedend vanuit Sint-Pieters de scheepsdaelebrug over op mijn heldentocht naar m’n werk. Geen heldentocht door de file voor mij, want hoewel ik in het verre en mondaine Deinze werkzaam ben, kies ik voor duurzame vervoersmodi. Dat is, indien het weer het toelaat, de speed-pedelec of indien het, zoals deze morgen, pijpestelen regent en het er niet naar uitziet in het komende uur beter te worden, de fiets-trein combo.
Ik dus niets vermoedend door de gietende regen naar het station van Brugge omdat geen enkele trein stopt in Sint-Pieters, dat klein stationnetje, ‘s morgens in de vroegte. Maar dat is misschien stof voor een volgende mobiliteits-opinie op dit medium.
Goed… ik kom dus de Scheepsdaelebrug overgereden om geconfronteerd te worden met een gigantisch oranje bord die me aanmaant om linksaf of rechtsaf te rijden en vooral niet rechtdoor waar de meest veilige weg naar het station zich bevindt… De doorgang voor fietsers is blijkbaar versperd.

Zeer vreemd, denk ik in mezelf. Ik ben, ondanks mijn (volgens sommigen, althans) niet al te mager postuur, niet breder dan een auto… En al zeker niet zo breed als een autobus of vrachtwagen en die mogen wel rechtdoor rijden. Die doorgang kan dus niet zo moeilijk te passen zijn voor mij.
Uiteraard neem ik de proef op de som om te ontdekken dat er inderdaad een wegversmalling is aan het kruispunt van de scheepsdaelelaan met de lanen van de koning waar we het liever niet over hebben (omwille van z’n rol in de kolonisatie van Kongo, mocht u het zich afvragen) en z’n opvolger.

Fantastisch dat je als fietser een alternatief wordt geboden in plaats van je van je sokken te laten rijden in deze flessenhals. Maar waarom zal ik als fietser dan maar 2 straten omrijden zodat het gemotoriseerd verkeer ongehinderd kan doorrijden? Waarom moet ik met m’n fiets (in de gietende regen) het blokje om doen en mag die autochauffeur, die trouwens behoorlijk droog zit, wel gewoon de kortste weg volgen?
Waarom wordt de aannemer niet opgelegd om gefaseerd te werk te gaan zodat fietsers de kortste weg kunnen nemen naar hun bestemming?
Wel, beste lezer, ik zal u het antwoord alvast geven: omdat het Brugse stadsbestuur nog steeds vanuit het standpunt van de autobestuurder denkt.
Dat we als zelfverklaarde fietsstad vorig jaar zelfs de shortlist niet halen in de verkiezing hiervan zegt voldoende. Het moet beter!

Kijk, ik ben geen fiets-fundamentalist (ook al klinkt dat allitererend wel enigsinds leuk in de oren). Ik kies (meestal, tenzij ik die uitzonderlijke keer gewoon extreem lui ben) de meest efficiënte manier van me te verplaatsen. Bij deze keuze voor efficiëntie hou ik rekening met andere weggebruikers, de gezondheid van mijn medeburgers, mijn eigen gezondheid, de impact op het milieu, de tijd die ik moet investeren, de afstand, hetgeen ik moet vervoeren,…

We weten allemaal dat iemand die zich verplaatst met de fiets minder plaats inneemt dan wanneer diezelfde persoon in een wagen zit. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Het is feitelijk zeer simpel: maak het een fietser makkelijk en hij zal fietsen! Dat zal iedereen ten goede komen.

In Gent lijken ze dit alvast door te hebben… Daar werd deze week aangekondigd dat het bordje “fietsers afstappen” bij werkzaamheden voortaan niet langer zal worden toegelaten bij aanvragen voor bouwwerven. Iedere werf zal minimaal 1 meter doorgang moeten vrijlaten voor fietsers en 1,2 meter voor voetgangers.

Wanneer volgt Brugge?

PS: sorry voor de donkere foto. Het was vroeg, deze morgen.

Contact the Author

reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.