Groen vzw sluit zich aan bij actie tegen parking

Ook Groen vzw schaart zich achter het protest tegen een nieuwe parking aan het begin van de Baron Ruzettelaan die stad Brugge er wil verwezenlijken. De vereniging doet hiermee een dringende oproep tot het Brugs Stadsbestuur niet over te gaan tot het kappen van de wilgen en de plannen voor een nieuwe parking tussen het kanaal Brugge-Gent, het zuidervaartje en de Katelijnebrug te herzien om volgende redenen:

1) Op de Geopunt-kaart wordt de site gecatalogeerd als historisch permanent grasland, beschermd door de natuurwetgeving. Alhoewel deze bescherming niet juridisch verankerd is, blijft het behoud van dit grasland zeer zinvol volgens de gegevens van de biologische waarderingskaart, conform het besluit van de Vlaamse regering van 23/07/1998. De voorziene parking is schadelijk voor de grote biodiversiteit in het gebied. Het diep ingesneden beekje bevordert de natuurlijke verscheidenheid. Er is een grote variatie aan planten op de arme kalkrijke grond van dit grasland en het aanpalend bosje met o.a. waardevolle wilgen. Ook de dierenwereld is er uitgebreid met talloze vogels, insecten, vleermuizen, enz. Wegens de grote natuurwaarde mag dit stukje grasland niet verdwijnen.

2) Het inrichten van een parking op die plaats is verkeerstechnisch onverantwoord. Verkeer van en naar de parking zal in conflict komen met het drukke verkeer op de Baron Ruzettelaan. Er wordt een onveilige situatie in de hand gewerkt, zowel voor het autoverkeer als voor de zwakke weggebruiker.

3) Een bijkomende parking aldaar is lelijk en ongezond. Het aantrekkelijk groene karakter van deze open ruimte wordt grondig verstoord en de luchtvervuiling neemt toe. Meer roet, fijn stof en stikstofdioxide zijn schadelijk voor de gezondheid. De groene toegangspoort tot de stad wordt voor wandelaars en fietsers langs het kanaal ernstig beschadigd. Een toeristische stad als Brugge onwaardig!

4) De zogenaamde noodzaak voor een vlugge realisatie van deze parking voor de opvang van het gebrek aan parkeermogelijkheden in de binnenstad valt weg. Met de 4-uur parkeertijd voor de auto’s in de binnenstad moet de kans genomen worden om alternatieven uit te werken.

5) Er zijn tal van betere alternatieven: opwaarderen van de parking in Steenbrugge door inschakeling van frequente shuttle-busjes (voorkeur), een verdiep op de stationsparking, een ondergrondse parking op het kanaaleiland of op het Bargeplein.

Namens Groen vzw,

Erik Ver Eecke, voorzitter, Brugge, 16 januari 2018

Geef een reactie