brugsalternatiefforum.be
Fietsersbond: “Veilig kunnen fietsen is een grondrecht!”

Fietsersbond: “Veilig kunnen fietsen is een grondrecht!”

De fiets gaat erop vooruit! 9 op de 10 Vlamingen heeft toegang tot een fiets en 1 op de 2 gebruikt deze wekelijks. Dat blijkt uit het recentelijk verschenen rapport “Fiets DNA“. Belangrijkste conclusies die uit dit rapport kunnen worden getrokken: de Vlaming wil graag meer en betere fietsinfrastructuur: betere en veilige fietsenstallingen in combinatie met een robuust fietsnetwerk. Ook deelfietsen winnen aan populariteit: in 2020 gebruikte 9 % van de Vlamingen al eens zo’n fiets. Een grote stijging van 7% ten opzichte van 2018. 6 op 10 Vlamingen wil ook dat de fiets meer plaats krijgt op de openbare weg.
En dat die fiets méér plaats nodig heeft werd onlangs weer pijnlijk duidelijk toen, nota bene op strapdag, een jonge fietsster van amper 12 jaar werd omvergemaaid door een vrachtwagen op enkelen tientallen meters van de schoolpoort. Reden genoeg voor de Fietsersbond om dit weekend actie te voeren aan verschillende gemeentehuizen in Vlaanderen, waaronder in Brugge. Hun boodschap was niet mis te verstaan: Veilig kunnen fietsen is een grondrecht!

In 2019 werden in Vlaanderen bijna 23.000 verkeersongevallen geregistreerd. In iets meer dan 1 op 3
ongevallen was een fietser betrokken. 68 fietsers overleefden het ongeval niet. Trieste cijfers, waar niet onmiddellijk verbetering in zit. In de provincie West-Vlaanderen broken we de afgelopen maand het lugubere record van 6 dodelijke ongevallen. Volgens gouverneur Carl Decaluwé (CD&V) is hierbij sprake van een “spijtig toeval” en blijkt niet uit PV’s dat de infrastructuur hierbij een rol heeft gespeeld.
Verschillende onderzoeken en het gevoel bij vele fietsers spreken dit echter tegen. Slechts 44% van de fietspaden in Vlaanderen voldoet aan het vademecum.

Fietsersbond plaatste tijdens verschillende acties op zondag 27/09 in een 20-tal steden, waaronder die scone, een zogenaamde ‘ghost bike’ aan de gemeentehuizen en vandaag kwam daar nog eentje aan de ingang van het Vlaams Parlement bij. In Brugge trotseerden een 25-tal fietsers weer en wind. “Veilig fietsen zou een grondrecht moeten zijn.” Klinkt het bij de belangenvereniging. “Fietsdoden zijn niet het gevolg van een ongeval. Zij zijn het resultaat van een vastgeroest systeem. Verander het systeem en zorg dat iedereen veilig van huis naar school en werk kan fietsen.”

Eén grote fietszone in het historisch centrum van onze stad is volgens de Brugse afdeling van de Fietsersbond een gemakkelijk te maken en zo snel mogelijk te nemen stap die het lokale stadsbestuur dient door te voeren om veiliger fietsen te garanderen.
Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) is niet tegen zo’n fietszone maar ventileerde in het Brugs Handelsblad van vorige week een bedenking: “In de federale wetgeving staat dat er tegelijkertijd maar twee zones op één locatie gereglementeerd kunnen worden. Wij zitten in de binnenstad al met zone 30 enerzijds en zone betalend parkeren anderzijds. Dan kun je geen derde zone, zoals een fietszone, afdwingbaar maken en bijgevolg overtreders beboeten. Er zijn gemeenten die toch een fietszone hebben gemaakt en niet naar die federale reglementering hebben gekeken, maar wij gaan niet in tegen de wet. Zolang dat wettelijk kader er niet is, kunnen we niet verder.”
De fauw drong naar eigen zeggen reeds aan bij verschillende federale parlementairen om hier snel werk van te maken. In afwachting daarvan richtte de stad reeds in enkele straten fietsstraten in. Op onderstaande kaart kan je alle fietsstraten in het Brugse vinden.

Volgens de Fietsersbond is 85% van de straten in de Brugse binnenstad niet breed genoeg om auto’s op een wettelijke manier (1 meter) fietsers te laten inhalen. “Hierdoor geldt eigenlijk al officieus het principe van een fietsstraat.” klinkt het eveneneens in de KW bij monde van Geert Demeyere, voorzitter van Fietsersbond Brugge.

Het ziet er dus naar uit dat een officiële “zone Fietsstraat” nog niet voor morgen is in Brugge, al mogen we hoopvol zijn.
Nog even deze bedenking: Is het niet vreemd dat de optie nog niet bekeken is om de zone 30 af te schaffen om plaats te maken voor een “zone Fietsstraat”? In een fietsstraat geldt immers ook een snelheidsbeperking van 30 km per uur.

Bronnen
foto: Wouter Rommel (geen copyright, gebruik maar)
Kaart: Pieter Van Der Vennet
https://kw.be/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/fietsersbond-brugge-pleit-voor-officiele-fietszone-in-de-binnenstad/article-normal-463771.html
https://www.focus-wtv.be/nieuws/dodelijke-fietsongevallen-vooral-met-koersfietsen-en-elektrische-fietsen
https://www.fietsersbond.be/nieuws/veilig-fietsen-zou-een-grondrecht-moeten-zijn

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.