Deliveroo? Voor de fietskoerier nie goe!

foto: deliveroo

Sinds kort is Deliveroo actief in Brugge. Hun fietskoeriers leveren snel en flexibel voedsel van een 14-tal restaurants in de stad en dat voor een leverkost van 2,50 €!  “Hoera! Ecologisch & niet duur”, hoor ik veel mensen al zeggen. Maar zoals altijd is er iemand die de prijs betaald, en in het geval van Deliveroo is dit vooral de koerier die door weer en wind uw maaltijd komt bezorgen.

Oké, ja… We konden wel een betere titel voor dit artikel verzinnen, maar om de werkomstandigheden van de Deliveroo-koeriers te omschrijven was deze ‘goe genoeg’. Kort samengevat: De koeriers moeten gebruik maken van hun eigen materiaal, ze werken als (schijn-)zelfstandige dus worden ze  niet doorbetaald bij ziekte, ze zijn slecht verzekerd tegen arbeidsongevallen en bouwen geen pensioenrechten op…

Wat schuift dat?

Het profiel van de Deliveroo-bezorger is jong, dynamisch en vooral flexibel. Vaak gaat het om studenten die ‘s avonds een centje willen bijverdienen. Die jobstudenten verdienen 9,31 euro per uur bruto,ongeacht het aantal leveringen. Zelfstandigen krijgen 11 euro per uur, met daarboven 2 euro per levering.
Als koerier kies je zelf wanneer je werkt, en dat klinkt bij vele jonge mensen natuurlijk als muziek in de oren.  Het ontbreken van sociale rechten, die bij het werken met een ‘echt’ contract wel gelden wordt dan ook vaak niet als een probleem ervaren. Tot je natuurlijk iets voor hebt… Ziekte of ongeval?  Daar gaat je inkomen!
Ook het feit dat de gewerkte tijd niet in rekening wordt gebracht voor het pensioen is voor vele Deliveroo-boys & girls een ver van hun bed show.

Materiaal

Deliveroo zorgt voor het meeste materiaal dat de koeriers nodig hebben: een isothermische rugzak, een regenbroek, jas, telefoonhouder, oplader en de applicatie waarmee je alle bestellingen kan opvolgen.
Enkel het belangrijkste, en niet toevallig ook het duurste, materiaal moet de koerier zelf voor zorgen: fiets en smartphone. Gaat je fiets of smartphone kapot tijdens het werk? Dan draai je zelf op voor de kosten.

 

Hulp uit onverwachte hoek?

In Brussel begint wat te bewegen onder de Deliveroo-koeriers. foto: Collectif des Coursieres

Problemen tijdens het werk? Je kan een adres niet vinden? Een agressieve klant? Problemen met één van de restaurants? Je bent betrokken in een ongeval? Dan is er natuurlijk het customer service-team om de koeriers met raad en daad bij te staan… In juli 2017 besliste men bij Deliveroo om de Customer Service te delocaliseren…  naar Madagaskar. 9 mensen werden hierdoor ontslagen.
“Zullen de koeriers dezelfde steun krijgen bij problemen als die van 9000 km ver komt?” vraagt BTB, de socialistische transportcentrale, zich af in een pamflet waarin ze de koeriers en werknemers bij Deliveroo oproepen om een sociale dialoog te eisen in het bedrijf.
Het lijkt erop dat vooral in Brussel de koeriers reeds aanvoelen dat ze hun eis voor sociale rechten kracht moeten bijzetten en zich dienen te verenigen. Er is het Franstalige Collectif des Coursieres en ook Europees lijkt iets te bewegen met de European Riders Strike. Nu de regering Michel met z’n zomerakkoord de deur openzet voor nog meer flexibiliteit zal dit ongetwijfeld hard nodig zijn.

Weg met Deliveroo dan maar?

Uiteraard moet het kind niet met het badwater worden weggegooid. Het werken via online platformen als Uber en Deliveroo kan voordelig zijn voor iedereen, maar zolang er geen garanties op tafel liggen dat de arbeidskrachten de sociale bescherming krijgen die ze verdienen, zal geen enkele van deze bedrijven bij mij op de stoep staan.

Boekenlegger op de permalink.

One Comment

  1. Waarom niet weggooien? Uitbuiting is uitbuiting, In Londen gebruikte ze al fietskoerriers in 1986, en misschien waren die er al lang voordat ik er ging wonen. Toen noemden ze dat gewoon sneller dan een auto, en nu heet het groen…maar zoals dit artikel zegt is het eerder uitbuiting en kapitalistisch consumerisme op zijn best.

Geef een reactie