Lokaal, Sociaal en Ecologisch!

Damse vaart voorlopig beschermd, kruising met Schipdonkkanaal wordt overgeslagen

damsevaart
De Damse Vaart wordt beschermd als onroerend erfgoed

De Damse vaart wordt door de Vlaamse overheid beschermd als onroerend erfgoed, dat stond te lezen op verschillende mediasites.  De landschappelijke waarde en het kenmerkende uitzicht van de populierenrijen moet worden behouden maar ook infrastructuur zoals bruggen, sluishuisjes en kilometerpalen zijn inbegrepen in de bescherming. Wat dan weer niet wordt inbegrepen is de zogenaamde Siphon, de kruising tussen de Damse Vaart en het Schipdonkkanaal.

Momenteel loopt een openbaar onderzoek van negen maanden, wanneer er geen grote bezwaren komen zal na deze periode de bescherming definitief zijn.
Groen Brugge is niet te spreken over het ‘overslaan’ van de Siphon. Op de site van de partij reageert gemeenteraadslid Sammy Roelant: ““Blijkbaar vindt de minister dat je met waardevolle landschappen kan sjacheren. Omdat hij de havenlobby ten dienste wil zijn onthoudt hij een even waardevol stuk landschap als de rest van dezelfde bescherming. Dit om toekomstige ontwikkelingen mogelijk te maken die net zeer nefast zullen zijn voor de landschappelijke waarden en die mogelijks de volledige polders zullen bedreigen door hun impact op de waterhuishouding.”

kanalen-damme-copyright-stephaan-declerq
De Siphon, waar de Damse vaart het Schipdonkkanaal (en het Leopoldkanaal) kruist. foto: Stephaan Declerq

Groen Brugge vraagt dan ook aan bevoegde minister Geert Bourgeois (NV-A)  om ook de Siphon op te nemen in de bescherming. Bourgeois lijkt echter lijnrecht tegenover dit standpunt te staan:”Binnenvaart moet daar mogelijk blijven, en een bescherming zou de economische ontwikkeling in het gedrang kunnen brengen.”
Het project voor de verbreding van het Schipdonkkanaal lijkt echter op sterven na dood. Zo werd eerder dit jaar beslist dat na een periode van 38 jaar (!) bewoners in de reservatiestrook voor een eventuele verbreding weer (ver)bouwwerken mogen uitvoeren.
Sammy Roelant: “De beste oplossing voor de ontsluiting van de haven is een combinatie van het spoor,waarin verder moet geïnvesteerd worden, de estuaire vaart die nu reeds sterk groeit en innovatieve oplossingen. Investeringen in toekomstgerichte oplossingen zullen meer zoden aan de dijk zetten dan te blijven hangen bij denkbeeldige, onhaalbare schijnoplossingen van een halve eeuw geleden.”

Verbreding van het Schipdonkkanaal op een tijdlijn

(bron:hln regio Zomergem)

1846:Het graven en uitdiepen van het Schipdonkkanaal gebeurde in het piepjonge België van 1846 tot 1860.
1918:Tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog speelde het Kanaal een belangrijke rol tijdens de gevechten.
1978: Toen werd het gewestplan Eeklo-Aalter aangenomen. Vanaf dan wordt gesproken over de reservatiestrook en de daaraan gekoppelde stedenbouwkundige beperkingen.
2004:Toenmalig Vlaams volksvertegenwoordigers Johan De Roo uit Maldegem en Erik Matthijs uit Eeklo vragen in de afschaffing van de reservatiezone.
2008:De eerste editie van de Kanaalfeesten. Zij moeten de pracht van de omgeving in de verf zetten.
2012:In de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen spreekt zowat elke partij in het Meetjesland zich uit tegen een verbreding van het Schipdonkkanaal.
2014:Voor het eerst wordt luidop gezegd dat een mogelijke verbreding van het Schipdonkkanaal ‘in de diepvries’ gestoken wordt.
2015:Het Schipdonkcomité organiseert een rouwstoet om de reservatiestrook symbolisch te begraven.
2015:Vlaams minister Weyts laat weten dat een definitieve beslissing over de verbreding van het Schipdonkkanaal nog niet genomen kan worden.
2016:Vlaams minister Joke Schauvliege neemt initiatief om de inwoners in de reservatiestrook meer rechten te geven.

 

 

reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.