CO², Fijn Stof, smog, … Begrippen die we in de media steeds meer horen. Maar hoe is het nu eigenlijk echt gesteld met onze luchtkwaliteit? Zijn er lokaal grote verschillen te meten? En hoe is het met de luchtkwaliteit gesteld in mijn eigen straat? In Vlaanderen is de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) verantwoordelijk voor het verzamelen van gegevens over milieuverontreiniging. De kennis over de luchtkwaliteit is van groot belang voor de strijd voor gezonde en schone lucht, waar we allen recht op hebben… Gegevens over luchtvervuiling kunnen een goeie tool zijn voor burgers die op het beleid willen wegen, bovendien kunnen burgers nu ook helpen met het verzamelen van die data.
Het is natuurlijk onmogelijk om op elke vierkante kilometer in Vlaanderen de luchtkwaliteit te gaan meten. Daarom werd een computermodel gecreëerd dat een berekening maakt aan de hand van de resultaten van
de vaste meetstations van de VMM en andere bekende gegevens uit de omgeving: bodemgebruik, verkeersintentiteit,… Deze kaarten zijn te bekijken op de website van de VMM. Uiteraard worden de gegevens betrouwbaarder wanneer het aantal meetpunten groter wordt. Daarom lanceert de VMM samen met De Standaard en de universiteit van Antwerpen een groot onderzoek waarbij burgers de handen uit de mouwen kunnen steken: Curieuze Neuzen.
Gedurende de maand mei wil men op 20.000 plaatsen in Vlaanderen de stikstofdioxide-concentratie (NO2) meten. NO2 is een belangrijke indicator van luchtverontreiniging die veroorzaakt wordt door het verkeer. Hoge NO2-concentraties hebben een negatief effect op de gezondheid zoals irritatie van de luchtwegen, verergering van astma of chronische bronchitis én een verhoging van de kans op een hartaanval.
Het is een internationale primeur dat dergelijke metingen op zo’n grote schaal worden uitgevoerd.
Om CurieuzeNeuzen Vlaanderen wetenschappelijk te doen slagen, zijn er heel veel meetpunten nodig. Daarom willen we zo veel mogelijk burgers betrekken bij het onderzoek. Gezinnen, scholen, bedrijven, verenigingen kunnen zich nog tot 20 maart 2018 inschrijven. Deelnemen kost 10 euro, een fractie van de totale kostprijs van 44 euro per meetpunt. De totale kostprijs van de studie bedraagt 880.000 euro.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.