Lokaal, Sociaal en Ecologisch!

Brugge (een beetje) fietsstad

Als ik door de stad fiets denk ik toch iedere keer: “Voor een fietsstad rijden hier toch belachelijk veel auto’s.  En het wegdek laat fietsen zonder mountainbike nauwelijks toe.”   Wel beste stadsbestuur, ik denk dat een fietsstad nog net dat ietsje meer is dan ieder jaar een fietstochtje organiseren, een fietskluisje hier en daar en op elk evenement een fietsje graveren. Nee, een fietsstad zou aangenaam moeten zijn om te fietsen, én… zonder auto’s. Een open brief…

Beste stadsbestuur, Geachte burgemeester,

Reeds 30 jaar bevolk ik samen met zoveel anderen deze mooie stad.  Een stad waar het aangenaam wonen, werken en winkelen is…  Maar het zou nog mooier en aangenamer kunnen.  Als ik eens goed nadenk aan wat me het meeste stoort wanneer ik me door de binnenstad verplaats, dan zijn het ongetwijfeld de (andere) auto’s. Op 13 oktober verscheen een rapport van de wereldgezondheidsorganisatie waarin staat dat de uitlaatgassen van dieselwagens kankerverwekkend zijn en ook de gassen die benzine-wagens uitstoten staan op een lijst van producten die ‘waarschijnlijk kankerverwekkend’ zijn.

 

 

Maar de wagens blijven door de Brugse smalle straten rijden, ook al bewees een recente studie uit 2012, onder andere uitgevoerd in de Brugse binnenstad, dat de hoeveelheid fijn stof en stikstofdioxide in deze zogenaamde street-canyons 25 tot 40 procent hoger ligt dan de resultaten op andere wegen. Honderdduizenden euro’s geven we uit aan het reinigen van gebouwen en standbeelden die aangetast zijn door luchtvervuiling.  Maar toch blijven we rondtuffen en dit tegen beter weten in, want op 9 januari 2013 laat u, geachte burgemeester, in het nieuwsblad het volgende optekenen: “Als ik kijk hoe het beeld van Van Acker op de Vismarkt en het beeld van Maria Van Bourgondië op het binnenplein van het Stadhuis er tegenwoordig uitzien, dan denk ik dat de daling van de luchtkwaliteit zijn sporen begint na te laten.” De auto is ook niet alleen vervuilend, maar ook asociaal, lawaaierig en, laten we eerlijk zijn: een straat vol geparkeerde auto’s is een lelijke straat. In uw toekomstakkoord voor Brugge van tweede kerstdag 2012 belooft u lichter en minder verkeer in de binnenstad, wat ik uiteraard alleen maar kan toejuichen.  Echter tot op heden is hier niets of weinig van te merken, daarom vrees ik ook dat deze halfslachtige maatregelen een maat voor niets zijn. Wordt het niet eens tijd om Brugge écht als fietsstad op te kaart te zetten en de auto volledig uit het stadscentrum te weren zodat onze kinderen kunnen genieten van een stad waar het gezond en aangenaam vertoeven is?  Een radicale keuze, maar reeds vele andere steden zijn ons voorgegaan (Wenen, Dubrovnik, Venetië, Sienna, Malaga,…) en velen zullen nog volgen. Dé kans voor u, als beleidsvoerder, om uw stempel te drukken, lijkt me.  Natuurlijk als u zich niet laat leiden door het gebrek aan langetermijnvisie, iets waar de meeste politiekers mee lijken te kampen.  De volgende verkiezing is dan ook meestal het verste punt in de toekomst waar de meesten zich op richten.  Aan u om te bewijzen dat u niet in hetzelfde bedje ziek bent en dat u, excuseert u me de uitdrukking, wél de ballen heeft om een beslissing te nemen die in de toekomst iedereen ten goede zal komen. met vriendelijke groeten, Wouter Rommel

foto’s: de wereld morgen, website stad Brugge en de Beeld bank Brugge

2 thoughts on “Brugge (een beetje) fietsstad”

  1. In dit artikel wordt verwezen naar een studie uit 2012, onder andere uitgevoerd in de Brugse binnenstad, dat de hoeveelheid fijn stof en stikstofdioxide in deze zogenaamde street-canyons 25 tot 40 procent hoger ligt dan de resultaten op andere wegen.
    Heb u een link of iets dergelijks van deze studie?

reageer op dit bericht

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.